lørdag 14. april 2007

Evighetsperspektiv, del 2

La meg slippe å si ved livets slutt: Jeg skulle ha trodd på Gud
Jeg skulle ha fylt meg med Hans ord og elsket høyt Hans bud
La meg slippe å si ved livets slutt: Jeg skulle ha trodd Hans ord
Jeg skulle ha satt min lit til Ham den stund jeg var her på jord

La meg slippe å si ved livets slutt: Jeg glemte at Han var der
Jeg skulle ha tenkt på andre ting enn penger mat og klær
La meg slippe å si ved livets slutt: Jeg skulle ha fulgt etter Ham
Underets Gud, Han som alt gjør vel, verdens redningsmann

La meg slippe å si ved livets slutt: Jeg skulle ha søkt Ham først
Jeg skulle ha løftet opp mitt blikk og sett den modne høst
La meg slippe å si ved livets slutt: Nå er min tid forbi
Jeg skulle ha tatt i mot Hans kall og ikke sløst bort min tid

La meg slippe å si ved livets slutt, den timen jeg skal hjem
Jeg skulle ha sett de forkomne får og brukt mer tid på dem
La meg slippe å si ved livets slutt: Jeg levde for meg selv
Det er litt sent å angre nå, på livets siste kveld

Jeg vil høre Ham si ved livets slutt:
Du samlet deg skatter hos Meg
En stjerne i kronen for hver av dem
som er her på grunn av deg
Jeg vil høre Ham si ved livets slutt:
Min trofaste tjener, vel gjort
Bli med Meg og ta en titt på alt
som er ditt bak denne port

(Av Arvid Pettersen, "Ved livets slutt" fra plata "Tid med Deg")

5 kommentarer:

Anonym sa...

hei igjen.Noe jeg har tenkt en del på lately. Fant mange fine tanker her- så takk;)Det er så lett å fanges av egne ambisjoner og ønsker/selvrådighet. Hvordan kvitte seg av med eget ego? For er det ikke lett at det trenger gjennom?--
catt.

Unknown sa...

Ååå...den sangen der har jeg mange spesielle minner til! Husker jeg hørte mye på den første året jeg studerte her i byen.

Kan fortelle om en opplevelse...
En gang jeg fikk besøk av en ikke-venn, stod tilfeldigvis denne sangen på i bakgrunnen. Jeg tenkte ikke så mye over musikken, men det gjorde besøket mitt! Vi hadde aldri snakket om at jeg var kristen før, men den dagen fikk vi en kjempegod samtale rundt det å tro og hva livet med Jesus egentlig går ut på.

Tror nok det var en liten "gudfeldighet" ute og gikk der...Herlig!

Elin Maria sa...

Catt: Ja, du er inne på noe veldig sentralt, og jeg er sikker på at det ikke er et menneske som ikke innimellom møter den utfordringen. Det er sikkert derfor at Jesus sa at vi daglig må ta opp vårt kors og følge Ham. Nettopp vi fordi at egne ambisjoner har så lett for å trenge igjennom. Så det at jeg i går var helt overgitt til å følge Jesus, betyr ikke automatisk at jeg er det i dag. Vi må fornye vår overgivelse til Hans planer og ønsker for oss hele tiden. Og det som er det aller beste med det, er at Han elsker oss mer enn noen annen, og derfor kan vi hvile trygt i at Han har bare det beste for oss. Vi kunne aldri i evighet skaffe oss selv et bedre liv enn det Han ønsker å gi oss! :D

Og hvordan kvitte oss med egoet? Jeg tror Jesus viser oss det i Getsemane. Han ba om at dette begeret måtte gå Han forbi, "men ikke som Jeg vil, bare som Du vil." Det er overgivelsens bønn. "Herre, jeg vil kanskje ha det slik og sånn, men aller mest vil jeg ha det som du har for meg. Må Du vokse, og jeg avta."

Karina: Det er en helt spesiell sang. Ordet "gudfeldighet" var nytt for meg. Likte det! Ikke alltid at "tilfeldigvis" er helt riktig å si. ;)

NOVA sa...

Hm, jeg har dessverre ikke hoert denne sangen foer. Jeg er kjempe glad jeg naa ihvertfall har faatt lese teksten! Takk :)

Elin Maria sa...

Håper du får mulighet til å høre den. Det er en sånn sang man føler først ble spilt i himmelen, før Gud gav den til noen her på jorda.