torsdag 7. januar 2010

Om juletrær og sånt


I fjor kastet jeg ut juletreet rett over nyttår, ved første anledning. I år hadde jeg andre ambisjoner. Jeg tenkte å holde på julekosen til 20. dag jul, som tradisjonen sier. Men nå er treet dødt, og barnålene regner ned. Hvorfor? Fordi juletrær skal behandles som snittblomster, og hvis man ikke skjærer av et par cm. på stammen når man tar det inn klarer det ikke å suge til seg vann, og da dør det for tidlig. I tillegg skal det helst akklimatisere seg i en garasje eller kald kjeller et døgn før det taes inn i stua. Viktig lærdom til neste jul.

Apropos neste jul. Da har vi faktisk en liten gutt eller ei lita jente her sammen med oss... Det er rart å tenke på! Vi gleder oss enormt til å treffe skatten vår som for tiden er i full aktivitet inne i magen. En fantastisk følelse.

3 kommentarer:

Kristine sa...

Hihi, vi har holdt oss til plast i år, det holdt seg like fint hele jula ;)

Første jula med barn blir moro, dere har så mye å se fram til!

Elin Maria sa...

Ja, slik sett er plasttre veldig greit. :) Skal bli spennende å se om juletreet får stå i fred neste år. ;) Men jeg gleder meg til å se fascinasjonen og interessen for all den glitrende pynten.

Kristine sa...

Du har fått en Award, sjekk bloggen min;)