lørdag 10. februar 2007

Gode nyheter

Jeg var 12 år gammel da jeg hadde min "frelsesopplevelse". Jeg ble med på et møte i menigheten jeg nå går i, og der inviterte de til å bli døpt i Den Hellige Ånd. Jeg visste vel i grunn ikke så veldig mye om akkurat det, alt jeg visste var at jeg ønsket å bli frelst! For det hadde nemlig storebroren min blitt kvelden før. Så jeg gikk frem til forbønn, og bad en bønn etter denne amerikanske predikanten, og så begynte jeg å strigråte. Jeg var tydelig berørt av noe som ikke var påvirket utenfra, men som kom innenfra. Jeg var ikke trist, og tror ikke jeg var så veldig glad heller, men jeg var ordentlig berørt av ett eller annet. Mens jeg stod der i Guds nærvær kom predikanten bort til meg og sa, "Bare tal det ut, du har det!" Dermed begynte jeg å tale i det som Bibelen kaller for andre tunger. Ord som er uforståelige for det mennesklige sinn, og som Bibelen sier er å tale hemmeligeheter i ånden. Som 12-åring, og ikke veldig menighetsvant, hadde jeg ikke noe særlig kjennskap til tungetale fra før, men likevel skjønte jeg hva jeg skulle gjøre når predikanten sa dette til meg. I Bibelen står det også at Den Hellige Ånd lærer oss alle ting. Spennende!

Så slik ble jeg frelst. 13. januar 1997. Jeg gikk siste året på barneskolen, og neste dag på skolen mens vi hadde sløyd, reiste jeg meg opp og sa høyt til de som var der at nå var jeg frelst og jeg kunne tale i tunger. Det var selvfølgelig mange som ble veldig nysgjerrig, og i friminuttet fulgte en flokk med jenter etter meg mens jeg fortalte om det jeg hadde vært med på.

Slik er det med mange av oss når vi møter Gud og blir tent i brann. Vi er frimodige og lengter etter å dele vår opplevelse med andre. Men så blir vi gjerne litt mer "balanserte" etterhvert, og er ikke så ivrige med å dele Jesus med de ufrelste. Vi lever våre kristenliv i privaten, og føler at vi ikke vil plage de som ikke er interessert med vårt livssyn.

Visste du at så få som 5-10% av alle menneskene i en gjennomsnittsmenighet har delt troen sin med noen andre i løpet av det forrige året? Det betyr at 90% av oss ikke har snakket om Jesus med en ufrelst person! (Kilde: Share Jesus without fear, William Fay)

Folkens, vi har verdens beste samtaleemne på lager. Jeg vet at jeg har vært alt for dårlig i å utnytte de mulighetene jeg har til å fortelle om Jesus. Men jeg har lyst til å skjerpe meg! Bli med du også. La oss ikke være blant de 90 prosentene som er late, og som går glipp av muligheten til å bli en som redder sjeler. Er det noe som lyser opp hverdagslivet, så er det sjelevinning!


Blessings fra Elin

3 kommentarer:

NOVA sa...

Takk for super inspirerende innlegg. Super viktige ting du tar opp. Nei takk til latskap i mitt liv!

Klem til deg :D

Unknown sa...

Dette var virkelig oppmuntrende lesestoff!! Du har så mye godt på lager du, Elin... :)

Rart det der at vi har så mye godt å dele med de rundt oss, men så får vi likevel en sperre som hindrer oss i å dele... Tror vi må bryte den tankegangen om at vi bare "plager" folk med Jesus-snakket vårt... Alle går innerst inne med en lengsel etter Jesus, og ofte så skal det så lite til før folk blir frelst. Så vi bør være frimodige med det gode budskapet, men selvfølgelig bruke visdom på veien...

Ha en god søndag, vennen!

Elin Maria sa...

Ja, vi holder sikkert alt for mye tilbake! Synes du har et godt poeng, Karina, i det at ofte skal det ikke så mye til før folk blir frelst. Tenk hvor mange potensielle Jesus-disipler vi har rundt oss! ;)

Takk for oppmuntrende kommentarer, Karina og Synnøve!